BUDAKESZI HANGULATJELENTÉS
Kell-e a kétmilliós világváros mellé egy hangulatos kistelepülés? Van-e szükség a szinte falusias közegre egy metropolisz tőszomszédságában?
Budakeszi maga a határozott igenlés ezekre a kérdésekre. (A Zsaru Magazin 2020. május 6-i cikke, írta: Szilágyi Attila, fotó: Szabó Gabriella)
Az adottságai, akárcsak régen, most is kedvelt lakóhellyé teszik a várost és a környéket is – mutatja be illetékességi területét Hoffmann Kornél alezredes, a Budakeszi Rendőrőrs parancsnoka.
Budakeszi mellett Budajenő, Nagykovácsi, Remeteszőlős és Telki tartozik hozzánk, összesen mintegy 30 ezer lakossal. Jó ideje felkapott, presztízse van a környéknek: a főváros közelsége, ugyanakkor a nyugalom miatt sokan keresik az itteni ingatlanokat.
A járásban Budaörs után a második legnépesebb település, de Telki például országos elsőséget mondhat magáénak a jövedelemadó-befizetésben. Budakeszit számtalan színész, zenész, filmes, sportoló, művész és akadémikus választotta otthonául, az itt élőkre kiegyensúlyozottság jellemző, a lakosság normakövetőnek tekinthető.
Nem állítom, hogy munka híján lennénk, de az örvendetesen csökkenő bűnügyi számok azt is lehetővé teszik például, hogy közvetlenül fölöttes szervünknek, a Budaörsi Rendőrkapitányságnak besegítsünk a vizsgálati szakban lévő anyagok feldolgozásában. Az „anyaintézménnyel” egyébiránt is intenzív kapcsolatban állunk: személyi sérüléses közlekedési balesetekhez ők küldenek helyszínelőt, mi ellenben sebességmérésekkel igyekszünk a rendet fenntartani a közutakon. Nagy átmenő forgalommal egyébként nem kell számolnunk: a fővárosból a XII. és a II. kerület felől érhető el a település, ennek folytatása Páty és Zsámbék felé az 1102-es mellékútvonal. Elágazásai Telki, illetve Törökbálint irányába szintén alsóbbrendű útvonalak. Ennek ellenére nem bagatellizáljuk el a közlekedés ellenőrzésének jelentőségét, sőt. Ha úgy tetszik, a közlekedésrendészeti és a bűnügyi területek közös metszetében, egyfajta kapocsként működtetünk az önkormányzattal közösen járőr- vagy polgárőrautókba telepített rendszámfelismerő rendszert. A technológia akár kétezer rendszám elemzésére is képes naponta, így kiszűrhetőek a közlekedési, illetve más aspektusból vétkes gépjárművek. Jelentősebb közúti kihágások nem jellemzőek, a kisebb anomáliák kezeléséhez pedig hasznunkra tudjuk fordítani a kialakított intézményi és lakossági kapcsolatokat. Nemrég például az egyik óvodából kaptunk bejelentést: a szabályos útvonalat lerövidítendő az intézményük előtt, az egyirányúsított útszakaszt a tiltott irányból igénybe véve használta rendszeresen több autós. Egyébként sem szép magatartás, az óvoda jellegét figyelembe véve pláne kezelést igényelt a helyzet. Kapacitásunkból futotta, így egyenruhást állítottunk a kérdéses szakaszra – napok alatt megszűnt ez a fajta szabálysértés.
A kora tavaszban a városka szinte hívogat egy rövid túrára, fel is kerekedünk. Kóródi Attila törzsőrmester, körzeti megbízottat és Jankovics Bence őrmester, járőrt kísérjük el a megszokott közbiztonsági körútjukra. A két zsaru Hilcser Tamás közterület-felügyelővel és Szabó Máté polgárőrrel kiegészülve alkot rendészeti négyest.
Az általános szolgálatok során is segítségünkre vannak a polgárőrök és a közterületesek, így kiemelkedően fontos feladat hárul rájuk egy-egy nagy rendezvény alkalmával – magyarázza a két zsaru.
Az illetékességi területünkön több családi napot, sörfesztivált rendeznek a települések a nyári időszakban, ilyenkor az érkező látogatók parkoltatását, a különféle események biztonságos lefolyását segítik. Aztán Budakeszi külterületén ér össze a Pilisi Parkerdő Zrt. és a Budapesti Erdőgazdaság Zrt., így az erdészetekkel is összedolgozunk. Fatolvajlás csak elhanyagolható mértékben jelentkezik, az erdőket illetéktelenül használó krosszmotorosok, kvadosok jelenléte is visszaszorult egészen.
Közel ideálisnak mondható a járműellátottságunk: a hegyoldalak bejárásához fel tudunk venni a rendőrőrs járműparkjából crossover kialakítású szolgálati autót. Ez könnyebben leküzdi a terepadottságokat, míg a városi bejárásokhoz nagy teljesítményű, aszfaltra termett Mercedeseket használunk.
Mire a tiszthelyettesek idáig érnek feladataik részletezésében, szó szerint szembe is jön az aktuális feladat. Sem terepleküzdő képességű, sem a gyorsaságban jeleskedő járőrautóra nincs szükség, elég egy fényhídvillantás, és a renitens már félre is áll. Egy irányba mutatnak a közlekedési kihágások, egyirányú utat mutat az utca táblája, amit a járművezető figyelmen kívül hagyott. Pár ezer forintos büntetéssel ússza meg ezt a közlekedési mutatványt, a szankció korántsem drákói, inkább okító jellegű.
Az évek során adódtak érdekes ügyek, és mind-mind alkalmasak voltak arra, hogy megfejtésük közben elgondolkodjunk az emberi lélek rejtelmein is – beszél a rendőrőrs bűnügyeiről Kovács József főhadnagy, parancsnokhelyettes. – Kaptunk bejelentést már amiatt, hogy valaki nyestcsapdával összefogdosta a környék macskáit. Szintén állatok voltak a kárvallottjai egy másik ügynek: szomszédok perlekedtek egymással, ki a háztáji tyúktartás és a friss tojás fontossága mellett érvelt, ki a baromfikkal járó szaghatásokat, zavaró kárálást nehezményezte. Morbid bosszú tetézte be az ellenségeskedést, így lett a tyúkperből rendőrségi ügy. Az állattartó egy nap lefejezve találta szárnyasait, sőt, egy kecske is a kivégzettek közé tartozott, neki is elvágták a torkát. A kiragadott példák természetesen nem jellemzőek, ezért is maradtak meg emlékezetünkben. A hétköznapokban rend és biztonság uralkodik nálunk, aminek a fenntartásáért dolgozunk a kollégáimmal.
A cikk további fotókkal, eredetben elolvasható a police.hu weboldalon az alábbi linken: